A Google 2019-ben sem tétlenkedett, számos alkalommal frissítette a keresője algoritmusait. Erre egyre nagyobb hangsúlyt fektet, míg a 2010-et követő 8 évben mindössze 400 alkalommal módosított a saját metódusain, addig a tavalyi és idei évben eddig összesen 3200-szor változtatott valamin. Ebben a bejegyzésben az alapalgoritmus-frissítéseket tekintjük át.

Mik azok az alapalgoritmus-frissítések?

Az alapalgoritmust érintő frissítések mindig nagy hatással vannak a különféle weboldalak helyezéseire a találati listákon. Többször előfordul, hogy addig egyeduralkodó oldalak esnek vissza, és új kihívók kerülnek az élre. 2019-ben a Google elkezdte elnevezni ezeket az alapfrissítéseket, így már nem csak a piac által ráaggatott neveket lehet felhasználni. Szintén új dolog, hogy a cég már többször előre figyelmeztetett ezek hatásaira.

2019. márciusi alapalgoritmus-frissítés

A March 2019 Core Update vezette be a Google új névadási konvencióját, melyben jelzi a frissítés léptékét (Core Update) és a dátumot is. Az update részletei máig nem ismertek, az internetes fórumokon nyilatkozó weboldaltulajdonosok közül egyesek a negatív, mások a pozitív előnyeit észlelték.

2019. júniusi alapalgoritmus-frissítés

Ez volt az első olyan alapfrissítés, melyet a Google előre bejelentett. Nagyjából öt napig tartott, mire mindenhol lefutott, és több szakértői oldalt is észlelte a hatásait a weben. Egyes jelentések szerint a frissítés komolyabb kihatást jelentett az orvosi témájú weboldalaknál.

2019. szeptemberi alapalgoritmus-frissítés

Pár órával a bejelentése után futott le a September 2019 Core Update, mely főleg az úgynevezett YMYL (Your Money or Your Life) weboldalakat érintette. Ezek a tartalmak komoly hatással vannak az emberek életére, pénzére vagy biztonsága, így nagy megbízhatóságú szövegeket tartalmaznak. Egyes keresőoptimalizálási szakértők szerint a frissítésnek enyhe hatása volt az orvosi- vagy utazási témájú oldalakra is.

BERT alapalgoritmus-frissítés

Október 25-én adta hozzá a Google a BERT algoritmust a keresőjéhez. A BERT egy nyílt forráskódú szoftver, melyet a Google azért használ fel, hogy jobban megértse az összetettebb keresőkifejezéseket. Ezek hosszabbak, jobban hasonlítanak az élőbeszédre, és gyakran tartalmazzák a „for” és „to” szavakat. Utóbbiak különösen alkalmasak arra, hogy módosítsák egy kifejezés értelmét az angol nyelvben, így a keresőóriás eddig küszködött a megértésükkel.

A Google már előre beharangozta, hogy a BERT hatása széleskörű lesz, minden 10 keresésből egyet érinteni fog. Az általa okozott változásokat máig nehéz mérni, mivel a különféle SEO eszközök jellemzően a rövidebb kifejezéseket nézik, és a weboldalak tulajdonosai sem feltétlenül követik a hosszabb, long-tail kulcsszavakat.

A szakemberek szerint a BERT fontossága a hangalapú keresések egyre nagyobb száma miatt jelentős, hiszen ezeknél a felhasználók már nem kifejezéseket gépelnek be, hanem szóban kérdeznek. Emiatt a kulcsszavak is jobban hasonlítanak az élőbeszédre, hosszabbak, és teljesen más struktúrát követnek. A BERT felhasználásával a Google követi a piaci trendeket, és még jobban kiszolgálja a mobilról indított hangalapú kereséseket. A 2019-es év kisebb hatású Google-algoritmusfrissítéseiről itt írtunk.