Egy Reddit felhasználó vette észre, hogy rákeresve egy kifejezésre, olyan találati listát (SERP) kapott eredményül, melyen nem voltak URL-ek. Az egyes elemeknél csak a SEO cím és leírás jelent meg, így a felhasználók nem is láthatták a kapcsolódó Domain nevet. Ez a változás jól illeszkedik a korábbi módosításokhoz, a Google pár hónapja már elkezdte az átalakításokat.

Első lépésben asztali gépekről indított kereséseknél is bevezette a mobilon már korábban alkalmazott találati listákat. Ezeken sem volt már ott a teljes URL, csupán a Domain név és a morzsamenü elemei. Úgy látszik, a Google lassan még tovább megy, és nem sokára semmi sem fog arra utalni a SERP-eken, hogy melyik weboldalról van szó. Eljöhet a minden korábbinál fontosabb SEO címek korszaka.

A változások veszélyeket is rejtenek

Több felhasználó felhívta azonban az internetezők figyelmét arra, hogy ezek a változtatások akár károsak is lehetnek. Ha a Google nemsokára elrejti az oldalak URL-jét a találati listákon, azzal nagyot profitálhatnak a csalók. Most ugyanis az emberek könnyen meggyőződhetnek egy weboldal valódiságáról, ha megnézik, milyen Domain néven működik. Ez még akkor is igaz, ha az internethez kevésbé értő személy használja a keresőt, hiszen a domain egyértelműen látszik. Amennyiben ezek el lesznek rejtve, sokan csak az oldal címét látják majd, és garantáltan rákattintanak. A csalóknak tehát nem marad más dolguk, mint megbízható weboldalak bőrébe bújni, és eltéríteni a látogatókat az eredeti céljuktól.

Az a kérdés, hogy amint ezek az első csalások bekövetkeznek, és az emberek hamis banki weboldalakon adják majd meg hitelkártya adataikat, vagy internetbank belépési jelszavaikat, a Google milyen gyorsan teszi újra láthatóvá az URL-eket? Az is kérdéses, hogy ismerve az amerikaiak pereskedésre való hajlamát, melyik ügyvédi iroda fog rárepülni azokra a megkárosított ügyfelekre, akik a Google-t fogják hibáztatni az eltérítésekért?

A keresőoptimalizáláson nem változtat

Az, hogy a tervezett változásoknak lesz-e keresőoptimalizálási hatása, nem világos. Valószínűleg nem, hacsak a Google ki nem talál valamit, ami összefügg az URL-ek teljes eltüntetésévél. Egyes vélemények szerint még előnyös is lehet, ha nincs megmutatva a weboldal címe. Ma már szinte az összes elképzelhető domain végződés foglalt, így az újabb regisztrálók csak a sokkal egzotikusabb végződések közül választhatnak, mint például a .club vagy a .website. Ezek pedig számos internetező szemében visszatetszést keltenek, vagy legalább is félnek rájuk kattintani.

A változások viszont elrejtenék az új TLD-ket is, így minden weboldal egyenlő esélyekkel indulna a találati listákon, webcímtől függetlenül. Így sokkal igazságosabb lenne a piaci verseny, mint most, amikor a korábban ébredők az összes jó .com, .net, .org illetve a nemzeti domain végződéseket lefoglalták. A Google persze valószínűleg más okokból tesztel, neki az átkattintási arány és más mérőszámok fontosak. A tesztek során hamarosan kiderül, jobban teljesít-e az új, URL nélküli találati lista, az amerikai cég pedig levonja a következtetéseket.

Korábbi változások

 

2015-ben a Google nagy változást hajtott végre azokon a találati listákon, melyek a mobil eszközökről keresést végrehajtó felhasználóknak jelentek be. A keresőóriás akkor vezette be ugyanis azt a SERP-et, ahol a teljes URL-t a domain névre és az azt követő morzsamenü elemeire cserélte. A 2015 áprilisi változtatásoknak hivatalosan az volt a célja, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson, és a felhasználók egy szebb, érthetőbb találati listát kapjanak. Az URL helyett mutatott morzsamenü-elemek természetesebbnek hatottak, és valószínűleg be is váltották a reményeket, mert az amerikai cég azóta sem változtatott a megjelenésen.

Sőt, 2019. augusztusában már az asztali gépekről végzett kereséseknél is megjelent ez az új formátum, s máig így készülnek a találati listák. Érdekes módon a változás azokra a weboldalakra is vonatkozik, melyek a morzsamenüjüket nem a schema.org szabályai alapján jelölik, vagy egyáltalán nincs ilyen SEO elemük. A Google önállóan, saját algoritmusával alakítja ki a találati lista morzsamenü részeit.

Jövőbeni változások

Az amerikai keresőóriás folyamatosan változtatja a SERP-jeinek megjelenését, melyeket gyakran tesztekkel erősít meg. A módosítások célja kettős, egyrészt a Google a saját üzleti céljainak megfelelő találati listákat állít össze, másrészt pedig törekszik a látogatók minél jobb kiszolgálására. Az elégedett ügyfél ugyanis gyakrabban visszatért keresni, a cég pedig több hirdetést adhat el a SERP-ek tetején.

Az új megoldásokat a megváltozott felhasználói szokásos is indokolják. Az okostelefonok térhódításával és a mesterséges intelligenciával megtámogatott hangfelismerő rendszerek berobbanásával soha nem látott mértékben nőtt a hang alapú keresések száma. Ezek teljesen másféle kérdéseket tesznek fel, követve az emberi élőbeszéd felépítését, és így a Google számára eddig ismeretlen nehézségű és összetettségű keresőkifejezések születnek.

A találati listán megjelenő különleges elemek, a featured snippet, a rich snippetek, a videós találatok és számos más is azt a célt szolgálja, hogy a mobil eszközökről és az asztali gépekről keresők még jobb, még teljesebb körű keresési élményt kapjanak.