A Google munkatársai folyamatosan tartják a Hangouts-aikat, ahol a legkülönfélébb témákban válaszolják meg a felhasználók kérdéseit. Ezúttal Martin Splitt, a cég egyik vezető fejlesztője beszélt arról, miért megbízhatóbbak a valós látogatók eredményei, mint a különféle tesztelő eszközök által mutatott számok.

Field data és lab data

A field data kifejezés alatt azokat az adatokat érti a szakma, amelyet valós körülmények között lehet begyűjteni, míg a lab data az ellenőrzött körülmények közötti eredményeket jelenti. Utóbbi sokkal kevésbé valósághű, mint az első. Erre kérdezett rá az egyik Google felhasználó:

Miért van eltérés az oldal sebességében, amikor a field data és amikor a lab data adatokat elemezzük?

Martin rámutatott a körülmények jelentős eltérésére, amikor belekezdett a válaszába. Elmondta, hogy a field data valós felhasználóktól jön, míg a lab data forrása egy erős számítógép egy olyan helyen, ahol nagy valószínűséggel nagyon gyors az internet is. Emiatt aztán az eredmények sem lehetnek azonosak.

Splitt mondott egy példát is, mellyel még jobban megérthetőek az okok. Ennél a lab data adatokat produkáló eszköz ugyanabban az országban található, ahol a kérdező weboldala. Ilyenkor a lekérdezés gyorsnak találja az oldal kiszolgálását, mivel a valós, fizikai távolság is kicsi a két számítógép között. Amennyiben pedig az adott helyen ki van építve a nagy sebességű internet, még jobbak lesznek a weboldal betöltődésének mutatói.

Ezzel szemben, ha a valós látogató egy távoli országból keresi fel a weboldalt, a köztük lévő távolság miatt lesz egy időben is érzékelhető késlekedés az adatok megjelenésében. Még rosszabb a helyzet, ha a felhasználó lakhelyén gyenge az infrastruktúra, és amúgy is lassabban jutnak el hozzá az információmorzsák.

Ezek az eltérések jól megmutatják a különbséget a lab data és a field data között.

Martin még hozzátette, hogy a jelenség általános a fejlesztőknél, akik a legtöbbször szupergyors internetet használnak, modern laptopokkal. Eközben a való világban ott a felhasználó, egy régi iPhone 2-vel, a ritkán lakott, északi német területeken, ahol még az Edge internet is alig elérhető, és ez még a világ egyik legfejlettebb állama.

Az oldal betöltődésének sebessége

A Google algoritmusa kiemelten figyeli azokat a tulajdonságokat a találati listák összeállításakor, melyek a felhasználói élményt szolgálják. A weboldal betöltődésének sebessége is ilyen, igencsak fontos mutató, így minden webhely tulajdonosnak figyelnie kell ezek ellenőrzésére.

A Google saját eszköze a Google Pagespeed Insights, mely magyarul is elérhető. Itt elég megadni az adott weboldal vagy annak egy része URL-jét, és a fejlett szoftver asztali- és mobil eszközökre külön-külön mutatja az eredményeket.

Nem csak a problémákat tárja fel, de ezekről részletes leírást is ad, a javításhoz szükséges szoftverekkel, eszközökkel kiegészítve. A hibákat fixálva egyre gyorsabbá tehető a weboldal, mely nem csak amiatt fontos, mert a Google jobb SEO helyezéseket ad cserébe, de a látogatók sem hagyják el a helyet még a betöltődése előtt.