Már közel két hónapja elérhető a Google Search Console újítása, amelyet eredeti nyelven Core Web Vitals Report-nak, magyarul pedig Alapvető webes vitals-mutatók jelentésének neveztek el a keresőóriás emberei. A magyarul nem túl hangzatos név mögött azonban nagy teljesítmény lakozik, ugyanis ez a jelentés, a valós használati adatok alapján állítja össze az oldalunk teljesítményét.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Google a felhasználói szemszögek alapján generál reportot, például, hogy milyen gyorsan töltődik be az oldal.
Maga az eszköz a Search Console-on belül a Bővítések (Enhancements) menü alatt található és csupán megfelelő mennyiségű adat után képes statisztikát mutatni, ellenkező esetben a PageSpeed Insights-t ajánlja fel. Itt ugye az oldalunk betöltődésének sebesség besorolását tekinthetjük át mobilos vagy asztali gépes változatokra bontva, egyedi tanácsokkal a magasabb szám és a jobb minőség érdekében.
A Core Web Vitals Report mutatói
Azok számára, akiknek már elérhetőek a grafikonok, három színnel megkülönböztetett vonalas ábrát láthatnak, amelyek az idő függvényében változnak. Ezek a mutatók a következők:
- az LCP, amely a legnagyobb vizuális tartalomválaszt jeleníti meg,
- az FID, amely az első interakciótól számított válaszkésést jelenti,
- és a CLS, amely az elrendezések összmozgását jellemzi.
Még az LCP 2,5 másodperces érték alatt számít jónak és 4 másodperc felett már rosszul teljesítőnek, addig az FID 100 ms alatt kaphat zöld, vagyis jó besorolást és 300 ms felett pedig már piros, vagyis rosszul teljesítő értékelést. A CLS 0,1 alatt jó, 0,25 felett pedig rossz. A kettő érték között minden esetben sárga, vagyis fejlesztésre szoruló jelzést kapunk.
Ezek az értékek tehát lefedik egy weboldal minden felhasználói élmény elemét. Így az LCP a betöltődést, a FID az interaktivitást és a CLS a vizuális stabilitást mérik. Noha ezek az értékek korábban is elérhetőek voltak a PageSpeedinsights-ban és a Chrome UX Report-ban, mostantól elérhetővé váltak a Search Console szervers részeként is.
Miért érdemes használnia Web Vitals eszközt?
Aki keresőoptimalizációval foglalkozik, az már biztosan tudja, hogy mennyire fontos a Google számára, egy weboldal vagy webportál helyezésmegítélése közben, a gyorsaság és a felhasználói élmény. Ennek az eszköznek a segítségével számszerűsítve, idősíkon ábrázolva követhetjük nyomon az értékeink változását.
Az Alapvető webes vitals-mutatók jelentésének a legnagyobb előnye, hogy valós adatokat dolgoz fel és több URL-t is vizsgál, akár mobilos és lassabb internetet is figyelembe véve, különös beállítások nélkül, teljesen automatikusan. Azonban akkor sem kell megijednünk, ha csupa sárga és piros jelzést kapunk, mert nem feltétlenül függ össze a látogatottságunk ezekkel a számadatokkal.
Viszont a gyors és élménydús oldalt a felhasználók és a Google is szereti, így érdemes megfogadni az itt vázolt tanácsokat és eredményeket, hogy még jobbá tehessük weboldalunkat.