A Google olyan változást jelentett be, mely alapvetően befolyásolhatja a keresőoptimalizálási eredményeket. Megváltozik, hogyan kezeli a nofollow attribútumot, mely ezentúl bizonyos esetekben linkerőt is átadhat. Emellett további két attribútumot is bevezetett, hogy a weboldal tulajdonosok még jobban meg tudják jelölni a linkjeik szerepét.

A nofollow változásai

Az amerikai cég eddig úgy tekintett a nofollow-val ellátott linkekre, mint jelzésre, hogy a weboldal készítője nem szeretne az oldala SEO erejéből átadni a hivatkozott oldal számára. Ennek megfelelően (hivatalosan) keresőoptimalizálási előnyei sem voltak az ilyen hivatkozásoknak, ez változik meg most alapjaiban.

Ezentúl a keresőóriás csak ajánlásként fog tekinteni a nofollow-ra, s önmaga dönti el, hogy SEO előnyt adjon-e az így hivatkozott weboldalnak, vagy sem. 2020. március 2-án pedig további változások lesznek, mikortól a nofollow linkek már az indexelésbe és a feltérképezésbe is bele számítanak. Így hiába jelöli meg egy webmester ilyen linkkel akár a feltérképezni nem kívánt tartalmakat, a Google nem biztos, hogy figyelembe veszi a tiltást. Ehelyett a robots.txt vagy a megfelelő meta címkék használata ajánlott majd.

Miért változott meg a nofollow szerepe?

A Google nyilatkozata szerint az internet folyamatosan változik, s a cég csak követni szeretné ezeket a változásokat. A nofollow-ra tett linkek bejárásával pedig a keresővállalat olyan tartalmakat is elérhet, mely hasznos lehet, csak eddig a tiltás miatt nem volt rá módja. Szerintük ezzel még jobban meg tudják majd érteni a tartalmakat, és az azok között fennálló kapcsolatot.

A nofollow attribútumot a vállalat még 2005-en vezette be, hogy az akkoriban nagyon elharapózó komment spamnek véget vessen. Egész egyszerűen a webmester beállításai szerint rákerült a nofollow a hozzászólásokba beszúrt hivatkozásokra, így a spambotoknak már nem volt értelmük összeszemetelni a weboldalakat. Később az attribútum használatának köre ki lett bővítve a szponzorált linkekre is.

Az azóta eltelt időben a nofollow szerepe valóban átalakult, mivel egyre több weboldal állt rá arra a szokásra, hogy az összes kimenő linkjét ilyen attribútummal látja el. Így próbáltak mentesülni attól, hogy véletlenül rossz minőségű forrást linkeljenek, vagy felelősséget kelljen vállalniuk más oldal tartalmáért. Ezzel viszont átestek a ló másik oldalára, mivel a linkeknek fontos jelzőszerepük van az interneten. A Google pedig ezekre építette fel a keresőjét már a kezdetek óta.

Két új attribútum: sponsored, ugc

Az amerikai cég a nofollow-ot érintő változások mellett két új attribútumot is bevezetett, a rel=”sponsored” és a rel=”ugc” jelöléseket.

A rel=”sponsored” vette át a nofollow szerepének egy részét, ezzel lehet ugyanis megjelölni azokat a hivatkozásokat, melyeket a weboldaltulajdonosok fizetség vagy más ellenszolgáltatás miatt engedtek be az oldalukra.

A rel=”ugc” pedig az user generated content, azaz a felhasználó által generált tartalom jelölésére szolgál, így azonosítva a hozzászólások, fórumok és hasonló tartalmak linkjeit.

A Google szóvivője elmondta, hogy nem várják el, hogy minden webmester nekiálljon, és átírja a linkjeinek korábbi attribútumait. A rel=”sponsored” és a rel=”ugc” használata sem kötelező, várhatóan az idő előrehaladtával egyre jobban elterjednek, és beáll egy természetes egyensúly a piacon. Ahogy korábban, most is hozzáadható többféle attribútum egyetlen linkhez, például egy rel=”nofollow sponsored” tulajdonsággal azt mondhatja el az oldaltulajdonos, hogy egy szponzorált linkről van szó, melyre nem szeretne linkerőt átadni az oldaláról.

Milyen változás várható?

Annak a változásnak, hogy mostantól a nofollow attribútum is beleszámíthat a keresőoptimalizálásba, jelenleg még beláthatatlan következményei vannak. Az olyan oldalak, melyek tömegesen rendelkeznek nofollow viszontlinkekkel, előnyt szerezhetnek azokkal szemben, amelyek korábban nem törődtek az ilyen linkek megszerzésével vagy felépítésével. Számos nagy oldal, többek között a Wikipédia is nofollow linkeket szolgáltat, így még kérdéses, hogy a Wikipédia hivatkozásai vajon beleszámítanak-e a majd a SEO-ba. Ha igen, akkor egy teljesen új korszaka jöhet el a linképítésnek.

A Google azt állítja, hogy nem lesznek hatalmas változások a találati listák eredményiben. Iparági szakértők szerint a vállalat mesterséges intelligenciával ellátott algoritmusai is képesek lesznek tovább fejlődni, s megállapítani, hogy mely nofollow linkek számítanak spamnek, s melyek vezetnek értékes tartalmakra. Valószínűsíthető az, hogy amikor egy weboldal két eltérő célt hivatkozik meg ugyanolyan linkekkel, akkor számít majd a céloldal minősége is. A Google ugyanis ezzel már meg tudja állapítani, hogy jó okkal került ki a hivatkozás, vagy csupán a linkszerzés a célja.

A keresőoptimalizálásban dolgozó szakemberek számára viszont előnyösek lehetnek a változások. Korábban a nofollow linkek sok bosszúságot okoztak, hiszen hiába került ki valahova egy oldal hivatkozása, ha az ilyen attribútum miatt végül nem számított bele a SEO-ba. Mostantól viszont, ha a linkelt oldal megfelelő minőségű, a nofollow hivatkozások is megadhatják a várt keresőoptimalizálási előnyt.